Zasoby powierzchni w europejskich centrach handlowych wkrótce wzrosną do 160 mln m kw.

Według danych międzynarodowej firmy doradczej  Cushman & Wakefield rynek centrów handlowych w Europie powiększy się w drugiej połowie bieżącego roku i w 2017 r. o ok. 8,1 mln m kw. powierzchni, przy czym operatorzy tego typu obiektów będą dążyć do rozbudowy oferty rozrywkowej w celu uatrakcyjnienia zakupów.

44

Z raportu firmy Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie European Shopping Centre Development Report wynika, że podaż nowej powierzchni zacznie rosnąć po spowolnieniu tempa rozwoju tego sektora w pierwszej połowie 2016 r., w której oddano do użytku tylko 1,3 mln m kw., czyli o 7% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Na Turcję i Rosję przypadło 40% powierzchni oddanej do użytku w zrealizowanych projektach.

Jeżeli wszystkie obiekty będące obecnie w budowie zostaną ukończone w terminie, łączne zasoby powierzchni handlowej w europejskich centrach handlowych wzrosną ze 156,3 mln m kw. pod koniec pierwszej połowy 2016 r. do 164,4 mln m kw. na koniec grudnia 2017 r.

Podaż powierzchni handlowej w I poł. 2016 r. (m kw.)

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Rozwój centrów handlowych wszedł w bardzo interesującą fazę. Wynajmujący coraz bardziej starają się poznać motywy i zachowania klientów, aby zaskarbić sobie ich lojalność. Znajduje to odzwierciedlenie w podejmowanych działaniach – właściciele centrów handlowych w większości krajów europejskich wprowadzają nowe rozwiązania, które pomogłyby im jeszcze skuteczniej przyciągać klientów.

Sposobem na osiągnięcie tego celu może być raczej zróżnicowanie architektury i wystroju obiektu niż koncentracja na sferze zakupowej. Istotnym elementem jest oferta gastronomiczna i rozrywkowa, która pomaga zwiększyć odwiedzalność i obroty oraz wydłużyć czas pobytu klientów w centrum handlowym. Nowości technologiczne także zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w sukcesie obiektu handlowego”.

Podaż nowej powierzchni w centrach handlowych Europy Zachodniej w drugiej połowie 2016 r. może wynieść 1,4 mln m kw., czyli prawie trzykrotnie więcej niż w pierwszym półroczu. Oznacza to, że w bieżącym roku powstanie łącznie 1,9 mln m kw. powierzchni – to o 25% więcej niż w 2015 r. Z kolei w 2017 r. rynek centrów handlowych może się powiększyć o 1,7 mln m kw.

W pierwszej połowie 2016 r. najwięcej powierzchni handlowej w Europie Zachodniej oddano do użytku we Francji. Kraj ten jest również liderem pod względem wolumenu powierzchni w przygotowaniu – do końca 2017 r. ma powstać 800 tys. m kw., z czego 140 tys. m kw. w aglomeracji paryskiej.

Długie procedury uzyskiwania pozwoleń i wyzwania związane z rentownością nowych centrów handlowych w Europie Zachodniej oznaczają, że odsetek powierzchni powstającej w ramach rozbudowy istniejących obiektów wzrośnie w 2017 r. do poziomu 40%. Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim centrum handlowe Westfield London, które po rozbudowie o 69 tys. m kw. stanie się największym obiektem tego typu w Europie, wyprzedzając pod tym względem moskiewski Aviapark oferujący 230 tys. m kw.

Podaż powierzchni handlowej planowana w Europie Zachodniej na II poł. 2016 r. i 2017 r. (m kw.).png

W Europie Środkowo-Wschodniej aktywność deweloperska również wzrośnie – w drugiej połowie 2016 r. i w 2017 r. może trafić na rynek odpowiednio 2,4 mln m kw. i 2,6 mln m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych.

Pomimo spowolnienia rosyjskiej gospodarki najwięcej nowej powierzchni handlowej (2,3 mln m kw.) powstanie do końca 2017 r. w Rosji, m.in. w ramach centrum handlowego Vegas III (119 467 m kw.).

W przyszłym roku otwarte zostanie również bardzo duże centrum handlowe Emaar Square o powierzchni 150 tys. m kw. w Turcji, w której istotnymi czynnikami rozwoju tego sektora są duża liczba mieszkańców i rosnące wydatki konsumenckie. Jednak z uwagi na napięcia geopolityczne w regionie deweloperzy będą ostrożniej podejmować decyzje o realizacji kolejnych inwestycji. Z kolei w Polsce w drugiej połowie 2016 r. otwarte zostało nowe centrum handlowe Posnania w Poznaniu, które oferuje prawie 100 tys. m kw. powierzchni.

Renata Kusznierska, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield w Polsce, powiedziała: „W Polsce rynek powierzchni handlowych nasyca się, jednak deweloperzy nie przestają budować kolejnych inwestycji. W przyszłym roku planowane do oddania jest ok. 380 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni w centrach handlowych, na które złożą się m.in. otwarcia obiektów w Warszawie – Galeria Północna i Wrocławiu – Wroclavia. Ponadto obserwujemy również dużą falę rekomercjalizacji i liczbę przedłużanych umów najmu obejmującą kilka mln m kw., a także zwiększoną dbałość o istniejące już aktywa. Rozbudowy i przebudowy już od kilku lat stanowią znaczną część podaży nowej powierzchni handlowej”.

Patrycja Dzikowska, associate director w dziale doradztwa i analiz rynkowych Cushman & Wakefield, mówi: „Zarówno rok 2016, jak i następny przyniosą znaczące zmiany na rynku centrów handlowych w Polsce. Dostarczenie kolejnych nowoczesnych, dużych obiektów handlowych, zwłaszcza na rynkach już obecnie charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami podaży, jak np. Poznań czy Wrocław, będzie miało wpływ na statystyki dostępności powierzchni niewynajętej, a w konsekwencji na przegrupowanie układu sił na tych rynkach. Wypracowanie przez zarządców i właścicieli już działających obiektów szybkiej i skutecznej strategii reakcji na spodziewane zmiany będzie dużym wyzwaniem, zwłaszcza przy obecnej dynamice rynku, zmianach zachowań zakupowych Polaków i jednak wciąż ograniczonej puli unikalnych najemców handlowych i rozrywkowych, którzy mogą wprowadzić powiew świeżości do starszych nieruchomości. Lata 2017 i 2018 na pewno będą okresem wytężonej pracy, aby przynajmniej obronić swoją pozycję rynkową”.

Podaż powierzchni handlowej planowana w Europie Środkowo-Wschodniej na II poł. 2016 r. i 2017 r. (m

W skali ogólnoeuropejskiej wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze centrów handlowych wyniosła w pierwszej połowie bieżącego roku 8,5 mld euro, czyli o prawie 50% mniej niż w analogicznym okresie w 2015 r. Rośnie jednak zainteresowanie rynku obiektami osiągającymi lepsze wyniki.

W Europie Zachodniej odnotowano znaczny spadek wolumenu transakcji inwestycyjnych z powodu niewystarczającej podaży najbardziej atrakcyjnych aktywów, ale inwestorzy, którzy dysponują kapitałem i chcieliby go odpowiednio ulokować, coraz częściej poszukują możliwości inwestowania w Europie Środkowo-Wschodniej. W regionie tym wartość obrotów wzrosła w ujęciu rocznym o prawie 20% do poziomu 1,9 mld euro, przy czym tylko w Polsce zainwestowano 928 mln euro, czyli prawie 50% zainwestowanego kapitału łącznie. Mniejsze zainteresowanie inwestorów Rosją i Turcją przekłada się na spadek wolumenu transakcji rok do roku w tych krajach o odpowiednio 79% i 93%.

W pierwszej połowie 2016 r. wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze centrów handlowych Europy Zachodniej wyniósł 6,6 mld euro. Oznacza to spadek rok do roku o 55%, do czego przyczyniły się mniejsze obroty na najważniejszych rynkach regionu, tj. Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Silvia Kolibabova, analityk w firmie Cushman & Wakefield, powiedziała: „Silna dynamika wzrostu gospodarczego i niewielkie nasycenie rynku mogą sprzyjać dalszej ekspansji sektora centrów handlowych w miastach takich jak Londyn, Bristol, Edynburg, Barcelona, Monachium, Ankara, Stambuł, Sofia i Bukareszt. Stworzenie rentownego centrum handlowego zależy od wielu czynników, w tym wielu czynników zewnętrznych. Większa popularność ulic handlowych jako preferowanych lokalizacji zakupowych w niektórych miastach Europy Zachodniej i sytuacja geopolityczna w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej to potencjalne zagrożenia, które deweloperzy powinni brać pod uwagę przy planowaniu strategii inwestycyjnych”.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *